14
הבּוּדְּהַה
Buddhavagga

179
ניצחונו של הבּוּדְּהַה הוא בלתי הפיך,
אף אחד בעולם לא מסוגל להשתוות לו.
באיזה נתיב תוכל להדריך את 'חסר הנתיב',
בעל הטווח הבלתי מוגבל?

180
לבּוּדְּהַה לא קיימת עוד ההשתוקקות
הסבוכה והמסבכת אשר מנציחה את ההתהוות.
באיזה נתיב תוכל להדריך את 'חסר הנתיב',
בעל הטווח הבלתי מוגבל?

181
החכמים אשר מסורים למדיטציה
מוצאים הנאה בפרישות שלווה.
אפילו הישויות השמימיות מוקירות
את אלה המודעים, הבּוּדְּהוֹת הנעלים.

182
נדיר להיוולד כאדם,
נדירים הם חיי התמותה.
נדיר לזכות בהזדמנות לשמוע את הדְהַמַּה הטובה,
ונדיר באמת להיות עֵד להופעתם של הבּוּדְּהוֹת.

183
הימנעות מרע,
פיתוח טוּב,
וטיהור התודעה –
זהו לימוד הבּוּדְּהוֹת.

184
סובלנות מתמדת היא הסגפנות הגבוהה ביותר.
הבּוּדְּהוֹת אומרים "נִיבָּאנַה היא נעלה".
מי שמזיק לאחרים אינו נזיר אמיתי,
מי שפוגע באחרים אינו פרוש אמיתי.

185
לא לגנות, לא לפגוע,
להיות מרוסן בהתאם לכללי הנזירות,
לאכול במתינות,
לשהות בבדידות,
להיות מסור לתרגול מדיטציה –
זהו לימוד הבּוּדְּהוֹת.

186
אפילו בגשם של מטבעות זהב
אין סיפוק לתשוקות,
כי תענוגות החושים מעניקים מעט סיפוק
וגורמים כאב רב.

187
לאחר שהוא מבין זאת,
החכם לא מוצא הנאה אפילו בהנאות שמימיות.
תלמידו של הער בשלמות
מוצא הנאה בקץ ההשתוקקות.

188
אנשים המאויימים על ידי פחד,
מחפשים מקלט במקומות רבים –
בגבעות, יערות, חורשות,
עצים ומקדשים.

189
אף אחד מאלה אינו באמת מקום מחסה בטוח,
אף אחד מאלה אינו מחסה נעלה.
אדם אינו משוחרר מכל הסבל
במקומות מחסה כאלו.

190
אדם שמוצא מחסה
בבּוּדְּהַה, בדְהַמַּה, ובסַנְגְהַה,
רואה בתבונה נכונה
את ארבעת אמיתות האציליים:

191
סבל, מקור הסבל,
קץ הסבל,
ודרך האציליים המתומנת
המובילה אל קץ הסבל.

192
זה אכן מחסה בטוח,
זהו המחסה הנעלה.
לאחר שהלך אל מחסה זה,
אדם משוחרר מכל הסבל.

193
קשה למצוא אדם בעל חוכמה גדולה –
אין הוא נולד בכל מקום.
היכן שחכם כזה נולד,
משפחתו משגשגת באושר.

194
מבורכת היא הופעת הבּוּדְּהוֹת,
מבורך הוא לימוד הדְהַמַּה הטובה,
מבורך הוא האיחוד בסַנְגְהַה,
ומבורך הוא התרגול של אלו בהרמוניה.

195
הוא מכבד את אלו הראויים לכבוד –
הבּוּדְּהוֹת ותלמידיהם,
אשר התעלו מעבר לכל המכשולים
וצלחו מעבר לצער ובכי.

196
מי שמכבד אותם,
השלווים וחסרי הפחד,
אין שיעור לחסדיו
בכל מדד שהוא.