17
כעס
Kodhavagga

221
זנח את הכעס, וותר על הגאווה,
התגבר על כל הכבלים.
מי שאינו נאחז בגוף ובתודעה,
חסר דבר, סבל לא פוגע בו.

222
אדם הבולם כעס שמתעורר בו,
כמו רכב שעוצר מרכבה מתדרדרת –
אותו אני מכנה 'רכב אמיתי',
האחרים רק אוחזים במושכות.

223
התגבר על הכעס באמצעות אי-כעס,
התגבר על הרוע באמצעות טוב-לב,
התגבר על הקמצנות באמצעות נדיבות,
התגבר על השקר באמצעות אמת.

224
על אדם לדבר אמת, לא לתת מקום לכעס
ולתת למי שמבקש גם כשיש לו מעט.
בעזרת שלושה אלו
הוא יגיע אל ממלכת הישויות השמימיות.

225
החכמים שאינם פוגעים
ותמיד מרוסנים בגוף,
הולכים אל האלמוות,
היכן שאין צער.

226
הערניים בכל עת,
המתאמנים יומם וליל,
ותמיד מכוונים לנִיבָּאנַה –
תחלואיהם מתפוגגים.

227
אַטוּלַה, זוהי אימרה עתיקה,
לא כזו המתאימה רק לימינו:
"הם מאשימים את מי ששותק,
הם מאשימים את מי שמדבר הרבה,
הם מאשימים את מי שמדבר מעט.
אין אדם בעולם הזה שלא מאשימים אותו".

228
מעולם לא היה, לעולם לא יהיה,
וגם כעת לא נמצא אדם,
אשר זוכה רק להאשמות
או זוכה רק לשבחים.

229
לאחר שהתבונן בו יום אחר יום,
החכם משבח את האדם
בעל ההתנהגות חסרת הדופי:
מרוסן, נבון ומוסרי.

230
האדם אשר כמו זהב צרוף –
מי יוכל להאשים אותו?
אפילו הישויות השמימיות משבחות אותו,
ואף בְּרַהַמַה משבח אותו.

231
שמור על עצמך מפני זעם במעשים,
היה מרוסן בגופך.
לאחר שזנחת התנהגות לא נאותה,
תרגל התנהגות נאותה.

232
שמור על עצמך מפני זעם בדיבור,
היה מרוסן בדבריך.
לאחר שזנחת דיבור לא נאות,
תרגל דיבור נאות.

233
שמור על עצמך מפני זעם במחשבה,
היה מרוסן במחשבותיך.
לאחר שזנחת חשיבה לא נאותה,
תרגל חשיבה נאותה.

234
החכמים מרוסנים במעשיהם,
מרוסנים בדיבורם,
ומרוסנים במחשבתם –
הם אכן מרוסנים כראוי.