21
שוֹנוֹת
pakiṇṇakavagga

290
אם כתוצאה מעזיבת אושר קטן
יוכל אדם להשיג אושר גדול יותר,
על החכם לעזוב את האושר הקטן
בחפשו אחר אושר גדול יותר.

291
מי שמחפש את אושרו
בגרימת כאב לאחרים,
הינו כבול בכבלי האיבה,
ולא ישתחרר ממנה.

292
אלה שדוחים את שעליהם לעשות
ועושים את שאין לעשות,
היהירים והרשלנים –
תחלואיהם רק גדלים.

293
מי שלקחו על עצמם
להתמיד בפיתוח קשב לגוף,
ולא מחפשים לעשות
את שאין לעשות,
בעלי הקשב והבנה מלאה –
תחלואיהם מגיעים לקיצם.

294
לאחר שהרג אם (השתוקקות), אב (תפישת עצמיות),
שני מלכים לוחמים (ההשקפות הקיצוניות),
והשמיד ארץ (חושים) על יושביה (הקשרות ותשוקה) –
הוא ברהמין חסר טרדות.

295
לאחר שהרג אם, אב,
שני מלכים מלומדים (ההשקפות הקיצוניות),
והשמיד את דרך הנמר כחמישי (חמשת המכשולים),
הוא ברהמין חסר טרדות.

296
תלמידיו של גוֹטַמַה
ערים תמיד,
ביום ובלילה
מתרגלים קשב לסגולות הבּוּדְּהַה.

297
תלמידיו של גוֹטַמַה
ערים תמיד,
ביום ובלילה
מתרגלים קשב לסגולות הדְהַמַּה.

298
תלמידיו של גוֹטַמַה
ערים תמיד,
ביום ובלילה
מתרגלים קשב לסגולות הסַנְגְהַה.

299
תלמידיו של גוֹטַמַה
ערים תמיד,
ביום ובלילה
מתרגלים קשב לגוף.

300
תלמידיו של גוֹטַמַה
ערים תמיד,
ביום ובלילה
תודעתם מוצאת הנאה באי-פגיעה.

301
תלמידיו של גוֹטַמַה
תמיד ערים,
ביום ובלילה
תודעתם מוצאת הנאה בתרגול מדיטציה.

302
לא קל לצאת לפרישות, לא קל להנות מכך,
גם חיים ארציים הם קשים ומלאי צער.
לחיות בחברת אנשים לא ראויים זה סבל,
הנודד ללא מטרה נתון לסבל –
לכן אל תהיה נודד ללא מטרה,
ואל תהיה נתון לסבל.

303
אדם בעל מוסר ואמון,
שם טוב ועושר,
מכובד בכל מקום
ובכל ארץ אליה הוא מגיע.

304
הטובים נראים ממרחק,
כמו הרי ההימאליה,
אך הרשעים אינם נראים אף מקרוב,
כמו חיצים הנורים בלילה.

305
הוא אשר יושב לבדו, ישן לבדו
והולך לבדו, החרוץ החי בבדידות
אשר אימן את עצמו –
הוא ימצא הנאה ביער.